W pierwszym pełnym roku po całkowitej liberalizacji polskiego nieba, Polskie Linie Lotnicze LOT nadal pozostają liderem na rynku.
W 2005 r. z usług polskiego narodowego przewoźnika skorzystało ponad 3,5 miliona pasażerów. LOT odnotował zysk netto w wysokości 89 milionów złotych.
Przewozy pasażerów płatnych w działalności rozkładowej ogółem wyniosły 3 553 681 i były wyższe niż w 2004 r. o 1,7%. Na połączeniach zagranicznych rozkładowych wzrosły o 2,7% przy czym na dalekim zasięgu (USA i Kanada) o 11,1% a na średnim zasięgu o 1%. Na połączeniach krajowych przewozy pasażerów płatnych były niższe od ubiegłorocznych o 1,4%, co jest niewątpliwie wynikiem rozwoju bezpośrednich połączeń z portów regionalnych. Od 2005 r. loty czarterowe realizowane są przez Centralwings spółkę zależną LOT-u, stąd ogólna liczba pasażerów w 2005 r. jest niższa od odnotowanej w 2004 r. Należy jednak pamiętać, że poprzez Centralwings LOT partycypuje w najlepiej rozwijającym się segmencie rynku tanich przewozów. Współczynnik wykorzystania miejsc wyniósł 74 % i nie zmienił się w stosunku do 2004 r.
- Największy wzrost liczby pasażerów odnotowaliśmy w ubiegłym roku w rejsach do USA i Kanady. Nasze przewozy wzrosły tu o ponad 11%. Odpowiadając na rosnące zainteresowanie pasażerów w 2006 r. wynajmiemy dodatkowy, siódmy samolot Boeing 767. Na połączeniach średniodystansowych, gdzie najbardziej konkurujemy z tanimi liniami wzrost przewozów był znacznie mniejszy i wyniósł 1 %. – mówi Tomasz Kopoczyński, p.o. Prezesa Zarządu PLL LOT. – Niewątpliwie LOT musi podjąć zdecydowane działania, aby utrzymać swój udział w rynku. Rozwój segmentu tzw. tanich przelotów, sprawia, że podróże lotnicze szybko stały się bardziej dostępne. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że ci pasażerowie, wcześniej czy później skorzystają również z usług LOT-u. Nie zwalnia nas to jednak z konieczności znacznej poprawy naszej oferty – dodaje.
Przychody z działalności podstawowej w 2005 r. wyniosły 2 771,8 mln zł i były niższe od osiągniętych w 2004 r. o 4,9%. Koszty działalności podstawowej w tym samym okresie wyniosły 2 679,5 mln zł i były o 10,5% niższe niż w 2004 r. Spadek kosztów to efekty przeniesienia działalności czarterowej do Centralwings oraz wdrożonego w firmie programu oszczędnościowego „500 mil”.
Zysk z działalności podstawowej w 2005 r. wyniósł 92,3 mln zł. Rok wcześniej (2004) LOT poniósł stratę na działalności podstawowej w kwocie 78,1 mln zł.
- Dodatni wynik finansowy w minionym roku nie oznacza, że Spółka zrealizowała wszystkie zakładane na ten rok cele – podkreśla Tomasz Kopoczyński. - Pogorszeniu uległy np. wskaźniki regularności i punktualności, mające bezpośredni wpływ na ocenę produktu przez klientów. Bez wątpienia na percepcję LOT-u przez pasażerów wpłynęły oszczędności poczynione w dwóch ostatnich latach. Poważnie analizujemy czy nie zmodyfikować niektórych decyzji, choć konieczność wykonania planu oszczędności nie podlega dyskusji – dodaje.
Zysk brutto po uwzględnieniu ujemnego salda pozostałej działalności operacyjnej oraz dodatniego salda przychodów i kosztów finansowych, wyniósł 103,4 mln zł. Po uwzględnieniu podatku odroczonego zysk netto wyniósł 89 mln złotych.
Serwis w celu prawidłowego działania używa cookies. Warunki przechowywania lub dostępu do cookies możesz określić w swojej przeglądarce.