easyJet, jedna z najbardziej przyjaznych środowisku linii lotniczych, czekał
z nadzieją na rozpoczęcie w Parlamencie Europejskim debaty nad wpływem
lotnictwa na środowisko.
Według easyJet, najlepszym rozwiązaniem tego
problemu byłoby włączenie linii lotniczych do istniejącego już Wspólnotowego
Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji Gazów Cieplarnianych (WSHUdEGC).
easyJet wzywa do wprowadzenia takich regulacji już od 2003 r. Jednak we
wtorek, 4 lipca br., Parlament Europejski zalecił Komisji Europejskiej
obłożenie linii lotniczych pakietem podatków ekologicznych. W żaden sposób
nie zachęcą one przewoźników do prowadzenia bardziej przyjaznej środowisku
polityki. Ich jedynym efektem będą dodatkowe przychody dla budżetów państw.
Tanie linie lotnicze starają się działać jak najbardziej efektywnie, dlatego
też są rozwiązaniem problemu, a nie jego częścią. easyJet, podobnie jak inne
nowe linie lotnicze, zainwestował miliardy funtów w najnowocześniejsze
technologie. Przeciętny wiek naszego samolotu to tylko 2,2 roku, co
powoduje, że nasza flota jest jedną z najnowocześniejszych w Europie.
Oferujemy tylko połączenia z miasta do miasta, bez tak zwanych lotów
łączonych, co znacznie obniża liczbę startów i lądowań. Ponadto korzystamy z
mniej zatłoczonych lotnisk, mamy gęściej zainstalowane siedzenia w
samolotach, a nasz wskaźnik wykorzystania miejsc jest jednym z najwyższych.
Właśnie osoby, które troszczą się o ochronę środowiska, powinny korzystać z
tanich linii lotniczych, a nie ich unikać.
Andy Harrison, Dyrektor Generalny easyJet po głosowaniu w Parlamencie
Europejskim, powiedział:
"Jesteśmy rozczarowani, że tak duża liczba parlamentarzystów zastosowała się
do promowanej przez organizacje ekologiczne, destrukcyjnej strategii
podcinania skrzydeł tanim liniom lotniczym. Zamiast zająć się tak
oczywistymi, choć politycznie kontrowersyjnymi, sprawami, jak nieefektywny
system kontroli ruchu lotniczego lub dotowanie przez rządy dogorywających
narodowych przewoźników, Parlament Europejski przyłączył się do medialnej
nagonki na jedną z najlepiej rozwijających się gałęzi europejskiej
gospodarki.
Zaproponowane rozwiązanie uderzy nie tylko w pasażerów linii lotniczych, ale
również w konkurencyjność całej europejskiej gospodarki. Pozostaje to w
oczywistej sprzeczności z promowaną przez UE polityką wzrostu PKB i
zatrudnienia.
Odłóżmy na bok emocje i skupmy się na faktach. Lotnictwo odpowiada jedynie
za 3% emisji dwutlenku węgla w UE. Wypracowuje przy tym aż 8% PKB Unii. Nasz
sektor na 1 tonę wyemitowanego CO2 przynosi przychody wyższe niż jakikolwiek
inny w Europie.
Lotnictwo, podobnie jak każda inna energochłonna działalność gospodarcza,
powinno dążyć do jak najwyższej efektywności. W związku z tym easyJet
proponuje realizację trzypunktowej strategii, która obejmuje następujące
działania: włączenie linii lotniczych do istniejącego Wspólnotowego Systemu
Handlu Uprawnieniami do Emisji Gazów Cieplarnianych, reformę europejskiego
systemu kierowania ruchem lotniczym oraz wstrzymanie dotowania przez rządy
słabych narodowych przewoźników, którzy korzystają ze starych i wypełnionych
tylko w połowie samolotów."
Trzypunktowa strategia easyJet na rzecz środowiska
1) Lotnictwo powinno zostać włączone do istniejącego Wspólnotowego Systemu
Handlu Uprawnieniami do Emisji Gazów Cieplarnianych (WSHUdEGC), który został
wprowadzony jako rynkowy mechanizm przestrzegania Protokołu z Kioto. easyJet
poparł ten pomysł już w 2003 r., jako pierwsza linia lotnicza. Główną ideą
Systemu jest możliwość handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
między różnymi firmami i gałęziami gospodarki. Dzięki temu największe
korzyści z systemu płyną do przedsiębiorstw najbardziej ekologicznych.
2) Najwyższy czas, by całkowicie zreformować europejski system kontroli
ruchu lotniczego. Obecnie w Europie działa ponad 30 lokalnych systemów
kontroli ruchu lotniczego. Taka nieskoordynowana sieć powoduje, że
niemożliwe jest latanie między dwoma lotniskami najkrótszą trasą. Szacuje
się, że ujednolicenie całego systemu przyniosłoby spadek zużycia ropy
naftowej (a co za tym idzie również CO2) o 12%. Niestety kilka rządów
europejskich stale blokuje jakiekolwiek znaczące zmiany w tym zakresie.
3) Unia Europejska musi zacząć zauważać stale rosnące pośrednie i
bezpośrednie dotowanie narodowych przewoźników. Te subsydia zatrzymują
konsolidację sektora i powodują, że narodowe linie lotnicze obsługują
przynoszące straty połączenia, realizowane przez stare, zatruwające
środowisko i w połowie puste samoloty.
easyJet zamierza wspólnie z krajowymi i europejskimi politykami kontynuować
prace nad tą strategią. Jej rozwinięcie i wdrożenie spowoduje, że sektor
lotniczy stanie się bardziej przyjazny środowisku bez naruszania jego
podstaw społecznych i ekonomicznych.
Informacje dodatkowe:
Według danych Komisji Europejskiej, lotnictwo w UE odpowiada za 3% emisji
CO2. Dla porównania przemysł energetyczny emituje 34%, a transport 20% CO2.
Nawet zakładając, że obecne tempo rozwoju branży się utrzyma, w 2030 r.
sektor będzie odpowiadał za 5% emisji.
Lotnictwo przynosi wyższe przychody na 1 tonę wyemitowanego CO2 niż kolej
lub jakikolwiek inny środek transportu. Branża generuje 8% PKB UE oraz
bezpośrednio daje pracę 3,1 milionom obywateli. Ponadto, jak pokazuje
praktyka, lotnictwo ma kluczowe znaczenie dla przyciągania inwestycji oraz
dla spójności regionalnej i społecznej Europy.
Serwis w celu prawidłowego działania używa cookies. Warunki przechowywania lub dostępu do cookies możesz określić w swojej przeglądarce.