e-biletylotnicze.pl




easyJet przedstawił strategię na rzecz środowiska


  • easyJet, jedna z najbardziej przyjaznych środowisku linii lotniczych, czekał
    z nadzieją na rozpoczęcie w Parlamencie Europejskim debaty nad wpływem
    lotnictwa na środowisko.

    Według easyJet, najlepszym rozwiązaniem tego
    problemu byłoby włączenie linii lotniczych do istniejącego już Wspólnotowego
    Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji Gazów Cieplarnianych (WSHUdEGC).
    easyJet wzywa do wprowadzenia takich regulacji już od 2003 r. Jednak we
    wtorek, 4 lipca br., Parlament Europejski zalecił Komisji Europejskiej
    obłożenie linii lotniczych pakietem podatków ekologicznych. W żaden sposób
    nie zachęcą one przewoźników do prowadzenia bardziej przyjaznej środowisku
    polityki. Ich jedynym efektem będą dodatkowe przychody dla budżetów państw.

    Tanie linie lotnicze starają się działać jak najbardziej efektywnie, dlatego
    też są rozwiązaniem problemu, a nie jego częścią. easyJet, podobnie jak inne
    nowe linie lotnicze, zainwestował miliardy funtów w najnowocześniejsze
    technologie. Przeciętny wiek naszego samolotu to tylko 2,2 roku, co
    powoduje, że nasza flota jest jedną z najnowocześniejszych w Europie.
    Oferujemy tylko połączenia z miasta do miasta, bez tak zwanych lotów
    łączonych, co znacznie obniża liczbę startów i lądowań. Ponadto korzystamy z
    mniej zatłoczonych lotnisk, mamy gęściej zainstalowane siedzenia w
    samolotach, a nasz wskaźnik wykorzystania miejsc jest jednym z najwyższych.
    Właśnie osoby, które troszczą się o ochronę środowiska, powinny korzystać z
    tanich linii lotniczych, a nie ich unikać.

    Andy Harrison, Dyrektor Generalny easyJet po głosowaniu w Parlamencie
    Europejskim, powiedział:
    "Jesteśmy rozczarowani, że tak duża liczba parlamentarzystów zastosowała się
    do promowanej przez organizacje ekologiczne, destrukcyjnej strategii
    podcinania skrzydeł tanim liniom lotniczym. Zamiast zająć się tak
    oczywistymi, choć politycznie kontrowersyjnymi, sprawami, jak nieefektywny
    system kontroli ruchu lotniczego lub dotowanie przez rządy dogorywających
    narodowych przewoźników, Parlament Europejski przyłączył się do medialnej
    nagonki na jedną z najlepiej rozwijających się gałęzi europejskiej
    gospodarki.

    Zaproponowane rozwiązanie uderzy nie tylko w pasażerów linii lotniczych, ale
    również w konkurencyjność całej europejskiej gospodarki. Pozostaje to w
    oczywistej sprzeczności z promowaną przez UE polityką wzrostu PKB i
    zatrudnienia.

    Odłóżmy na bok emocje i skupmy się na faktach. Lotnictwo odpowiada jedynie
    za 3% emisji dwutlenku węgla w UE. Wypracowuje przy tym aż 8% PKB Unii. Nasz
    sektor na 1 tonę wyemitowanego CO2 przynosi przychody wyższe niż jakikolwiek
    inny w Europie.

    Lotnictwo, podobnie jak każda inna energochłonna działalność gospodarcza,
    powinno dążyć do jak najwyższej efektywności. W związku z tym easyJet
    proponuje realizację trzypunktowej strategii, która obejmuje następujące
    działania: włączenie linii lotniczych do istniejącego Wspólnotowego Systemu
    Handlu Uprawnieniami do Emisji Gazów Cieplarnianych, reformę europejskiego
    systemu kierowania ruchem lotniczym oraz wstrzymanie dotowania przez rządy
    słabych narodowych przewoźników, którzy korzystają ze starych i wypełnionych
    tylko w połowie samolotów."

    Trzypunktowa strategia easyJet na rzecz środowiska

    1) Lotnictwo powinno zostać włączone do istniejącego Wspólnotowego Systemu
    Handlu Uprawnieniami do Emisji Gazów Cieplarnianych (WSHUdEGC), który został
    wprowadzony jako rynkowy mechanizm przestrzegania Protokołu z Kioto. easyJet
    poparł ten pomysł już w 2003 r., jako pierwsza linia lotnicza. Główną ideą
    Systemu jest możliwość handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
    między różnymi firmami i gałęziami gospodarki. Dzięki temu największe
    korzyści z systemu płyną do przedsiębiorstw najbardziej ekologicznych.

    2) Najwyższy czas, by całkowicie zreformować europejski system kontroli
    ruchu lotniczego. Obecnie w Europie działa ponad 30 lokalnych systemów
    kontroli ruchu lotniczego. Taka nieskoordynowana sieć powoduje, że
    niemożliwe jest latanie między dwoma lotniskami najkrótszą trasą. Szacuje
    się, że ujednolicenie całego systemu przyniosłoby spadek zużycia ropy
    naftowej (a co za tym idzie również CO2) o 12%. Niestety kilka rządów
    europejskich stale blokuje jakiekolwiek znaczące zmiany w tym zakresie.

    3) Unia Europejska musi zacząć zauważać stale rosnące pośrednie i
    bezpośrednie dotowanie narodowych przewoźników. Te subsydia zatrzymują
    konsolidację sektora i powodują, że narodowe linie lotnicze obsługują
    przynoszące straty połączenia, realizowane przez stare, zatruwające
    środowisko i w połowie puste samoloty.

    easyJet zamierza wspólnie z krajowymi i europejskimi politykami kontynuować
    prace nad tą strategią. Jej rozwinięcie i wdrożenie spowoduje, że sektor
    lotniczy stanie się bardziej przyjazny środowisku bez naruszania jego
    podstaw społecznych i ekonomicznych.

    Informacje dodatkowe:

    Według danych Komisji Europejskiej, lotnictwo w UE odpowiada za 3% emisji
    CO2. Dla porównania przemysł energetyczny emituje 34%, a transport 20% CO2.
    Nawet zakładając, że obecne tempo rozwoju branży się utrzyma, w 2030 r.
    sektor będzie odpowiadał za 5% emisji.

    Lotnictwo przynosi wyższe przychody na 1 tonę wyemitowanego CO2 niż kolej
    lub jakikolwiek inny środek transportu. Branża generuje 8% PKB UE oraz
    bezpośrednio daje pracę 3,1 milionom obywateli. Ponadto, jak pokazuje
    praktyka, lotnictwo ma kluczowe znaczenie dla przyciągania inwestycji oraz
    dla spójności regionalnej i społecznej Europy.