e-biletylotnicze.pl




Polskie Linie Lotnicze LOT informują.

  • W związku z informacjami rozpowszechnianymi przez firmy Sky Europe oraz Easy Jet na temat uzgadniania rozkładów lotów w terminalu ETIUDA na lotnisku im. Fryderyka Chopina Polskie Linie Lotnicze LOT informują, że:

    1. Proces synchronizacji rozkładów lotów wszystkich przewoźników na lotnisku Warszawa-Okęcie polega na doradzaniu im, jak wzajemnie dostosowywać swe plany, aby nie spowodować niedopuszczalnego zatłoczenia. Nazywane jest to facylitacją a nie koordynacją. Doradzaniem w sprawie możliwości operowania do portów na terenie Polski zajmuje się osoba mianowana przez polskie władze lotnicze (ULC). Podstawą jej działania jest obowiązujące prawo polskie, prawo Unii Europejskiej oraz procedury określone przez IATA. Nie jest ona koordynatorem a jedynie facylitatorem. Jako facylitator może ona jedynie doradzać i namawiać do dobrowolnej zmiany planowanego rozkładu. Nie ma możliwości ani środków, aby wymusić takie a nie inne zmiany rozkładu przewoźnika. Takie uprawnienia posiada tylko koordynator w porcie koordynowanym, a takim lotnisko w Warszawie nie jest.

    2. Głównymi zasadami, jakimi zobowiązany jest kierować się facylitator są: przejrzystość, neutralność oraz niedyskryminacja. Jedynym ograniczeniem w doradzaniu są parametry przepustowości portu, które przed każdym sezonem lotniczym dostarczają władze portu lotniczego.

    3. Facylitator jest pracownikiem Polskich Linii Lotniczych LOT, ale pracodawca nie ingeruje w jego działalność jako facylitatora. Nie jest ona też wpisana w jego zakres obowiązków. Z tytułu tej działalności facylitator nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia. Prawo nie wymaga organizacyjnej niezależności facylitatora od linii lotniczej.

    4. Polskie Linie Lotnicze LOT nie są w żaden sposób uprzywilejowane w procesie facylitacji. Facylitator zalecił, na przykład ponad 800 zmian w programie planowanym przez LOT na sezon LATO 2005 w porcie lotniczym Warszawa-Okęcie. To zostało wykonane.

    5. Na skutek bilateralnych umów handlowych przewoźników niskokosztowych z władzami portu, zapewnili oni sobie realizowanie operacji z terminalu ETIUDA.

    6. W początku grudnia ubiegłego roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego polecił facylitatorowi objęcie terminalu ETIUDA procesem facylitacji. Poinformował jednocześnie, że procedury opublikowane przez władze portu są ich dokumentem wewnętrznym i nie powinny być przez niego brane pod uwagę. Sposób dokonania przeniesienia operacji Prezes ULC pozostawił otwarty.

    7. Bazując na swym doświadczeniu, a także konsultując się z przedstawicielami IATA oraz Stowarzyszenia Koordynatorów Portów Lotniczych UE (EU-ACA), facylitator wybrał procedurę zawierającą losowanie kolejności przenoszenia rejsów. Ma to gwarantować równe traktowanie wszystkich, neutralność oraz niedyskryminację przewoźników lotniczych. Procedura przewidywała objęcie nią, jednorazowo, wszystkich zgłoszonych operacji w terminalu ETIUDA na sezon lato 2005, zaczynający się 27 marca 2005 roku.

    8. Procedura została przekazana Urzędowi Lotnictwa Cywilnego, IATA, przedstawicielowi władz portu oraz przewoźnikom niskokosztowym.

    9. Działania facylitatora nie mają na celu popierania Polskich Linii Lotniczych LOT lub przewoźników zależnych (w tym Centralwings). Żaden z nich nie zamierza operować do terminala ETIUDA w sezonie lato 2005. Prawo Unii Europejskiej przewiduje możliwość retorsji w stosunku do przewoźników z kraju, w którym przepisy dotyczące facylitacji lub koordynacji są łamane.