e-biletylotnicze.pl




Trzy lata Norwegian w Polsce

  • Norwegian, czołowa europejska i największa skandynawska tania linia lotnicza, weszła na rynek polski dokładnie trzy lata temu, w kwietniu 2005 roku.

    Pierwszymi polskimi portami, w których wylądowały samoloty Norwegian, były Warszawa i Kraków, obsługiwane w początkowym okresie z częstotliwością trzy razy w tygodniu. Od tego czasu zmieniło się bardzo wiele i dziś Norwegian jest najbardziej dynamiczną linią lotniczą w Polsce, oferującą połączenia na czternastu trasach międzynarodowych z Warszawy, trzech z Krakowa oraz po jednej z Gdańska, Szczecina i Wrocławia. W warszawskiej bazie stacjonują dwa samoloty Boeing 737-300 i pracuje blisko 100 osób.



    Opublikowane niedawno przez Urząd Lotnictwa Cywilnego dane przewozowe za 2007 rok potwierdzają wyjątkowe tempo ekspansji Norwegian Air Shuttle na polskim rynku. Łączna liczba pasażerów Norwegian obsłużonych w polskich portach lotniczych wzrosła w 2007 roku o 111%, do 545 tys. Stawia to norweską linię na pierwszym miejscu na liście przewoźników, którzy w ubiegłym roku najszybciej zwiększali przewozy pasażerskie. Warto przypomnieć, że w 2006 roku liczba pasażerów Norwegian na połączeniach do/z Polski wzrosła o 362%, do 258 tys., co dało wówczas największej skandynawskiej taniej linii lotniczej pozycję wicelidera w klasyfikacji najbardziej dynamicznych linii na polskim rynku.



    W 2007 roku Norwegian uruchomił nowe połączenia całoroczne z Warszawy do Birmingham i Paryża oraz na sezon zimowy do Monachium i Salzbura, uzupełniając wcześniej istniejące połączenia do Aten, Alicante, Bergen, Kopenhagi, Malagi, Rzymu, Sztokholmu i Oslo. Obecnie norweska linia oferuje najwięcej dogodnych połączeń z Polski do Skandynawii. Latem będzie można polecieć ze stolicy Polski non-stop dziesięć razy w tygodniu do Oslo, sześć razy w tygodniu do Kopenhagi, pięć razy w tygodniu do Sztokholmu, trzy razy w tygodniu do Bergen oraz dwa razy w tygodniu do Stavanger i Trondheim. Norwegian oferuje także codzienne połączenia przez Oslo do takich norweskich miast jak Bodo, Tromso, czy wspomniane już Bergen, Stavanger i Trondheim. Linia rozwija też siatkę połączeń z polskich portów regionalnych: z Krakowa polecieć można non-stop do Oslo, Stavanger i Sztokholmu, zaś z Gdańska, Szczecina i Wrocławia do stolicy Norwegii.



    Nowe połączenia w 2008 roku to: Warszawa - Trondheim, Warszawa - Stavanger, Warszawa - Split, Kraków - Stavanger oraz Wrocław - Oslo.



    Wypowiadając się na temat ekspansji linii w Polsce, Dyrektor Generalny Norwegian Air Shuttle Polska, pan Jarosław Święcki, powiedział: “ Cieszymy się z pozycji Norwegian w Polsce. Rozwijamy się szybciej od innych, a równocześnie, co wyróżnia nas na tle wielu innych linii, osiągamy dobre wyniki finansowe. W czerwcu pojawi się w naszej warszawskiej bazie trzeci samolot, dzięki czemu będziemy mogli zwiększyć częstotliwość rejsów na ważnych trasach. Coraz bardziej liczymy na pasażerów służbowych. doceniających nas za atrakcyjne, elastyczne taryfy biznesowe. Dla tej grupy klientów liczy się też to, że latamy z wysoką punktualnością i regularnością na główne lotniska, oferujemy dobry serwis i mamy wysoki limit bagażu podręcznego (10 kg).”



    Tempo ekspansji Norwegian Air Shuttle zasługuje na szczególną uwagę. Linia zaczynała od sześciu maszyn, a pierwsze rejsy – 1 września 2002 roku – to były tylko loty krajowe, na zachodnie krańce Norwegii: z Oslo do Stavanger, Bergen, Trondheim i Tromso. W niespełna rok później, bo 5 kwietnia 2003, dodano Hiszpanię i Portugalię, a latem tego roku Norwegian otrzymał zgodę na starty do i z Londynu i Sztokholmu. Łącznie w 2005 roku linia przewiozła 3,3 miliona osób. W 2006 roku ponad 5 milionów, w tym pierwszy milion z i do Warszawy, zaś w 2007 r. już 6,4 mln. Norwegian ciągle jest jedną z najszybciej rozwijających się tanich linii lotniczych. Jako jeden z niewielu tanich przewoźników osiąga zyski, co z jednej strony jest najlepszym świadectwem skutecznego i efektywnego dostosowania strategii do specyfiki rynku, z drugiej zaś gwarantuje dalszy rozwój firmy.