e-biletylotnicze.pl




Współpraca PLL LOT z PP „Porty Lotnicze”

  • Po otwarciu Terminalu 2 w Porcie Lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz PP „Porty Lotnicze” intensyfikują współpracę, w celu poprawienia komfortu pasażerów. Pierwszym krokiem było spotkanie szefów LOT-u i PPL-u, podczas którego zdecydowano o powołaniu grup roboczych, które zajmą się szczegółami współpracy w niżej wymienionych kwestiach.

    „Cieszymy się, że udało się nawiązać konstruktywny dialog z PPL. Warszawskie lotnisko to, mimo rozwoju portów regionalnych w Polsce, nasz najważniejszy węzeł przesiadkowy. Z Okęcia wykonujemy większość swoich rejsów i pozostajemy zdecydowanie największą linią lotniczą w tym porcie. Naszym zdaniem tylko dobra współpraca LOT-u i PPL-u może przynieść wymierne korzyści obydwu firmom” - powiedział Dariusz Nowak, prezes zarządu PLL LOT.

    Najważniejsze kwestie, które zdaniem PLL LOT, wymagają uregulowania między przewoźnikiem a zarządzającym lotniskiem PPL to:

    Stworzenie nowego cennika opłat pasażerskich uwzględniającego podział na pasażerów strefy Schengen i non-Schengen. W warunkach wzmożonej konkurencji cenowej opłaty pasażerskie mogą mieć wpływ na wybór danego portu lotniczego w podróży, a w przypadku podróży krajowych, nawet na ostateczny wybór środka transportu. Zdaniem PLL LOT, jeżeli port lotniczy w Warszawie chce być konkurencyjny w stosunku do innych lotnisk w regionie, musi wprowadzić niższe opłaty pasażerskie za pasażerów tranzytowych.

    Podpisanie umowy o gwarantowanej jakości usług, która gwarantowałaby świadczenie
    LOT-owi usług na określonym poziomie. Umowa dotyczyłaby m.in. zapewnienia LOT-owi odpowiedniej liczby stanowisk odpraw, gatów, zrzutni bagażowych. Dotychczas relacje
    LOT-u i PPL-u nie były regulowane umową.

    Zapewnienie odpowiedniej liczby stanowisk odpraw dla LOT-u i przewoźników należących do sojuszu Star Alliance. Rejsy LOT-u oraz partnerów ze Star Alliance (Lufthansy, Austrian, SAS, Turkish Airlines, Blue1) stanową około 70 procent całego ruchu pasażerskiego wśród tradycyjnych linii lotniczych na Okęciu.

    Zagwarantowanie samolotom LOT-u odpowiedniego dostępu do stanowisk przy rękawach w Terminalu 2 w celu zwiększenia komfortu pasażerów polskiego przewoźnika wylatujących z Warszawy oraz skrócenia czasu przesiadek. Ustalenie przejrzystych procedur alokacji rękawów i miejsc postojowych na płycie lotniska. Uruchomienie w terminalu dodatkowych ruchomych chodników, co również wpływa na czas przesiadek. Zdaniem PLL LOT obecna liczba działających chodników jest niewystarczająca.

    Zwiększenie obsady stanowisk kontroli bezpieczeństwa (w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej), zwłaszcza w godzinach wzmożonego ruchu. Niewystarczająca obsada w punktach kontroli bezpieczeństwa skutkuje tworzeniem się „wąskich gardeł”, które wpływają na obniżenie przepustowości całego systemu.

    Ponadto LOT jest zainteresowany wynajęciem od PPL powierzchni na salon Business Lounge dla potrzeb własnych oraz partnerów z sojuszu Star Alliance. Linie lotnicze należące do aliansu w zdecydowanej większości prowadzą w portach lotniczych własne salony we współpracy z innymi przewoźnikami należącymi do tego samego aliansu.

    W opinii PLL LOT, warszawski port lotniczy wymaga również określonych działań koordynacyjnych zapewniających przepustowość na określonym poziomie. Zdaniem LOT-u, wysoką jakość usług w porcie można uzyskać jedynie prowadząc odpowiednie analizy przepustowości, które pozwolą określić parametry dla istniejącej i przyszłej infrastruktury portu lotniczego. Parametry przepustowości są podstawą efektywnego planowania operacji lotniczych oraz obsługi lotniskowej przez linie lotnicze, co pozwala utrzymać odpowiedni poziom regularności rejsów.

    LOT oczekuje od PPL uwzględnienia powyższych uwag również w procesie planowania rozbudowy portu.