e-biletylotnicze.pl




Spotkanie LOT z krajowymi portami lotniczymi

  • W ramach działań programu naprawczego w poniedziałek odbyło się spotkanie LOT z przedstawicielami wszystkich portów regionalnych oraz portu warszawskiego. Spotkanie dotyczyło kryzysu w branży lotniczej na świecie oraz jego wpływu na sytuację branży lotniczej na świecie oraz jego wpływu na sytuację branży lotniczej w Polsce. Spotkanie, które odbyło się w siedzibie PLL LOT jest pierwszym z cyklu spotkań w tym temacie.

    „Przystępując do programu naprawczego założyliśmy, że musimy poprawić nasze kontakty także z partnerami LOT. Dlatego też zdecydowaliśmy się zaprosić przedstawicieli portów do siedziby LOT i tym samym otworzyć cykl konsultacji z portami lotniczymi działającymi w Polsce” – powiedział Dariusz Nowak, prezes zarządu PLL LOT S.A.

    Dodał, że LOT liczy na konstruktywną współpracę nie tylko z warszawskim lotniskiem, które jest dla LOT najważniejszym portem przesiadkowym ale także z portami działającymi w regionach. „Oczekujemy aktywnej współpracy w szybkim i elastycznym dostosowaniu infrastruktury portów lotniczych do potrzeb obsługi pasażerskiej realizowanej za pomocą nowych technologii” - powiedział Dariusz Nowak, prezes zarządu PLL LOT.

    Zdaniem LOT porty lotnicze mają duże możliwości wpływania na decyzje podejmowane przez LOT w zakresie rozwoju siatki połączeń poprzez swoją politykę w zakresie m.in.:
    wysokości i struktury opłat lotniskowych
    upustów i zniżek, np. obejmujących dodatkowe częstotliwości na istniejących połączeniach
    kwestii operacyjnych, np. wprowadzenie II kategorii, co poprawia niezawodność operacyjną przewoźnika lotniczego

    W sytuacji pogłębiającego się kryzysu celowe jest prowadzenie procesów racjonalizujących koszty związane z prowadzeniem portu lotniczego, aby wynikające z tego obniżki opłat lotniskowych miały stymulujący wpływ na popyt w transporcie lotniczym.

    LOT analizuje możliwość wprowadzenia nowej oferty połączeń z portów regionalnych z wykorzystaniem mniejszych samolotów (20-30 miejscowych), co bierze pod uwagę realia ekonomiczne i wciąż ograniczony popyt na wielu trasach: w większości przypadków nowe połączenia mają szansę na uruchomienie tylko przy wsparciu PSO (Public Service Obligation) zgodnym z regulacjami UE.

    Połączenia lotnicze mają duże znaczenie dla regionów w aspekcie ekonomicznym i socjalnym, ale LOT musi podejmować decyzje na podstawie kryteriów ekonomicznych. Porty lotnicze mają możliwość wpływu na te decyzje, dlatego zachęcamy do bliskiej współpracy.

    LOT zachęca porty lotnicze, aby wprowadzały nowoczesne technologie. Dlatego inspiruje je do podjęcie wspólnych działań ukierunkowanych na rozwój infrastruktury lotniskowej, której efektem ma być obniżenie kosztów. Warunkiem koniecznym do rozwoju technologii obsługi naziemnej jest uruchomienie „Technologii 2D barcode”, która pozwala na uruchomienie nowoczesnych technologii obsługi pasażerskiej Web Chec In (Web Points). Wyprowadzenie odpraw poza tradycyjne obszary lotnisk daje możliwość rozszerzenia oferty oraz obniżenia kosztów handlingu i opłat lotniskowych.

    Podczas spotkania Dyrektor Pionu Zarządzania Siatką Połączeń Marek Serafin przedstawił także siatkę połączeń na najbliższy sezon oraz strategię LOT-u w portach regionalnych, która zakłada utrzymywanie oferty połączeń krajowych z/do Warszawy dostosowanej do wymagań ruchu point-to-point oraz tranzytowego, ale przy zachowaniu rygorów finansowych.

    Ze względu na rodzaj obsługiwanego ruchu, LOT obok preferencji dla połączeń tranzytowych przez Warszawę rozwijał, rozwija i będzie rozwijał połączenia do hub’ów przewoźników własnego aliansu Star – wspólna oferta członków sojuszu jest korzystna dla pasażera pod wieloma względami, m.in. cenowo, rozkładowo (dogodne przesiadki) i pod względem dodatkowych korzyści (np. wspólny program lojalnościowy Miles&More)

    Dyrektor Serafin zaznaczył, że otwieranie nowych połączeń międzynarodowych z portów regionalnych dla ruchu point-to-point możliwe jest tylko w przypadku przewidywań dodatniego wyniku finansowego, co ważne po uwzględnieniu koniecznych dolotów z Warszawy. W dalszej perspektywie nie można wykluczyć utworzenia przez LOT bazy operacyjnej w porcie regionalnym, ale wymaga to ustabilizowania sytuacji finansowej LOT-u oraz poprawy sytuacji konkurencyjnej i rynkowej.