KLM jako pierwsza linia wprowadza pilotażowy projekt bezemisyjnego pojazdu lotniskowego
Air France i KLM jako pierwsze wśród linii lotniczych przetestują rewolucyjnego AirPoda. W maju 2009 roku uruchomiony zostanie pilotażowy projekt, w ramach którego przetestowanych zostanie siedem z tych bezemisyjnych, napędzanych sprężonym powietrzem pojazdów. Przez okres sześciu miesięcy Air France i KLM będą je wykorzystywać do transportowania pasażerów i lekkich ładunków na lotniskach Paryż Charles de Gaulle i Amsterdam Schiphol (część wschodnia). Obecnie na tych lotniskach wciąż eksploatowane są bowiem pojazdy z silnikami diesla.
AirPod stanowi przykład całej serii proekologicznych innowacji, które tak bardzo spodobały się Ministrowi Transportu i Robót Publicznych w Rządzie Holandii Camielowi Eurlingsowi w czasie ostatniej wizyty w KLM. Innowacje sprzyjające zrównoważonemu rozwoju są głównym przedmiotem zawartej niedawno umowy między tym sektorem przemysłu a rządem. KLM zamierza przełożyć tę umowę na konkretne osiągnięcia. „Nie poprzestajemy na pięknych słowach,” stwierdził Prezes i Dyrektor Generalny KLM Peter Hartman. „Pomimo niesprzyjających warunków gospodarczych KLM zamierza nadal odgrywać wiodącą rolę na świecie w dziedzinie innowacji i zrównoważonego rozwoju.”
Minister z podziwem wypowiadał się również na temat kilku innych innowacji:
• Schody do samolotów wyposażone w panele słoneczne. Schody te są używane do obsługi samolotów na przykład w nowym Piersie B (Południe), gdzie nie ma wyjść bezpośrednich.
• Ponowne wykorzystywanie starych części samolotów, co KLM robi od zeszłego roku. Na przykład złom używany jest do wytworzenia nowych części do silników.
• Badania możliwości pozyskiwania energii z odpadów spółki. W ramach tego procesu odpady gastronomiczne zamieniane są na ciepło i energię elektryczną przy zastosowaniu specjalnej technologii, nie powodującej emisji CO2. Dodatkowo, odpady nie muszą już być nigdzie indziej transportowane, co przyczynia się do dalszego zmniejszenia emisji CO2 i zapewnienia oszczędności w kosztach transportu.
• Opracowywanie paliw alternatywnych, takich jak nafta pozyskiwana z alg morskich. Wspólnie z rządem KLM ma nadzieje w znaczący sposób stymulować rozwój tej technologii.
• Zastosowanie ekologicznych materiałów i „odchudzenie” samolotów, np. użycie lżejszych wózków pozwala ograniczyć ciężar każdego z nich prawie o 10 kg. W zależności od kierunku lotu, na pokładzie znajduje się od ośmiu do jedenastu wózków. Inne przykłady to lżejsze koce z polaru, kubki na kawę wykonane z materiałów nadających się do recyclingu, a także podawanie pasażerom ryb z hodowli dbających o zrównoważony rozwój i kawy z lasów deszczowych.
Serwis w celu prawidłowego działania używa cookies. Warunki przechowywania lub dostępu do cookies możesz określić w swojej przeglądarce.